Tunga arbetsdagar kräver sitt tillskott

Jag vet inte riktigt hur ni har det på jobbet, men jag är väl knappast ute och cyklar när jag säger att vi alla har de där tillfällena på jobbet när allt känns lite extra jobbigt. När det inte går som man vill, man känner sig tung i kroppen och får inte riktigt hjärnan att fungera. Det är något som jag tror händer oss alla, oavsett om vi har ett stillasittande arbete eller om vi är ute och rör på oss. Eller för de som har en kombination av de båda, som jag och vi på Hansen Media. Hur ska man då göra för att kunna ta sig ur de här svackorna som ibland uppstår? Jo, det är lite upp till var och en att avgöra, men jag har provat på några saker som brukar ge bra effekt:

noccoKosttillskott
Ibland är det inte alltid ovanstående steg hjälper. Då gäller det att ha någonting i beredskap som man vet fungerar och som har en grym effekt på kroppen. Det som jag har upptäckt har den effekten på mig är Nocco BCAA. Det är tydligen väldigt bra att använda sig av efter träning, men jag får en grym energikick av Nocco BCAA, så uppenbarligen är det en energidryck som också kommer väl till pass när kroppen känns sådär seg och trött. Det är tack vare Nocco BCAA som jag många gånger har klarat av att ro olika projekt i land, och även fast jag vet att det kanske inte är något som man ska förlita sig på jämt, så är det fortfarande något som har bra och önskvärd effekt på mig.

Tupplur
Det låter kanske märkligt och konstigt på många sätt, men att ta sig en tupplur på 20-25 minuter under en arbetsdag är precis det som behövs många gånger. Det handlar inte om att sova, utan att ge kroppen en avkoppling som den uppenbarligen behöver när dessa symtom uppstår. En tupplur är rent vetenskapligt också bevisad att ha stor och effektiv effekt på kroppen, och man kan återkomma bara en halvtimme senare som en alldeles ny människa, redo att ta sig an uppgifterna med ny glöd. Så efter 25 minuter vilande blir du mer effektiv på jobbet.

Träning
Att träna brukar man ofta säga är den gyllene vägen till att må bättre, men så är det inte alltid för alla. Det finns olika saker som kan hindra en, mer eller mindre, men att det har en positiv effekt på kroppen är bortom allt tvivel. Så är det bara, och kan man bara få in lite, lite vardagsmotion så kommer det att hända mycket med kroppen. Att träna behöver nämligen inte betyda att du anlitar en PT och följer ett strikt träningsprogram och kost under längre tid. Det kan handla om att du tar kvällspromenader två-tre gånger i veckan. Mer än så behöver det inte vara.

Frukt
Frukt är ett enkelt och lätt sätt att få till bra effekt. Det är inte ett garanterat resultat, men det finns mycket som möjliggörs genom att enbart ägna fem-sex minuter till att få i sig ett päron, ett äpple eller en banan. Det är dessutom något som är enkelt att bära med sig, och det behöver ingen tillagning, så på många sätt och vis så är frukten det ultimata mellanmålet, och därför något som jag ofta ser till att ha med mig ut på fältet när jag jobbar. Det gör att det blir lätt att kunna få den energi som man behöver, även när läget är ovanligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *